In deze editie van “in gesprek met” geeft choreografe Natasja Lammers een bijzondere kijk backstage bij de grote Nederlandse shows en evenementen. Ze vertelt onder andere over de veranderingen die de huidige pandemie heeft gebracht in de commerciële danswereld. Benieuwd hoe ze het ervaart om dit jaar eindelijk de grootste show aller tijden van haar bucketlist af te mogen strepen? Je ontdekt het hier!
Natasja Lammers:
“Het Eurovisie Songfestival is een soort Champions League TV maken. Dit wil je gewoon een keer meegemaakt hebben!”
Natasja Lammers is Nederlandse choreografe. Ze heeft de Nationale Balletacademie afgerond en lessen gevolgd bij Pineapple Dance Studios in Londen. Vervolgens werkte ze voor gerenommeerde choreografen en danste ze in vele TV-producties. Met een bulk aan ervaring als danseres en grote waardering als assistent-choreografe, besloot Natasja zelf te choreograferen.
Haar bedrijf NLC is inmiddels uitgebreid met Stephanie Klaver als hoofdchoreograaf en daar omheen meerdere choreografen. Zij leveren choreografieën en dansers aan voor talrijke concerten, modeshows, evenementen, theaterproducties en TV-programma’s. Bovendien is Natasja samen met Gerald van Windt aangesteld als hoofd van de choreografie voor het Eurovisie Songfestival 2021.
Je hebt een klassiek balletopleiding aan de Nationale Balletacademie afgerond. Hoe heb jij uiteindelijk de overstap gemaakt naar choreografe in het commerciële dansveld?
“Ik ben heel vroeg begonnen met dansen én choreograferen. Tijdens mijn opleiding aan de Nationale Balletacademie volgde ik op mijn amateur balletschool allerlei soorten lessen. Voornamelijk commerciële danslessen zoals jazz, want hiphop lessen werden nog niet echt aangeboden. Vanaf mijn 16e ben ik zelf ook dansles gaan geven.
Dus eigenlijk direct na het afronden van mijn opleiding ben ik commercieel gaan werken voor choreografen. Zo ging ik vanzelf wat dingen creëren en de choreografen assisteren. Uiteindelijk combineerde ik dansen met choreograferen totdat ik mij enkel ging focussen op het choreograferen.”
Inmiddels heb je talrijke grote shows gechoreografeerd. Wat was één van jouw meest onvergetelijke evenementen als choreografe?
“De allereerste maakte natuurlijk heel veel indruk. Ik weet nog dat René Froger tegen mij zei: ‘Ga nu maar een keer mijn volledige show maken, alleen’. Toen ging ik voor de eerste keer in mijn eentje de dansers regelen en alles zelf choreograferen. Dat was echt een overstap van kleine theatershows en videoclips naar ineens een gigantische Ahoy show. Zo’n serieuze stap naar mijn eerste grote show vond ik wel heel spannend.”
Waar haal jij de inspiratie vandaan voor de choreografieën van zulke omvangrijke shows?
“De inspiratie kan echt overal vandaan komen, maar de leidraad is altijd de muziek en de artiest. Wat wel eens vergeten wordt, is dat wij ondersteunend werken voor de artiest. We moeten er dus voor zorgen dat de dansers niet alle aandacht wegtrekken of te aanwezig zijn, maar juist de artiest versterken. Dat is een hele andere insteek dan bij sommige dansshows die je ziet. Dus we kijken altijd naar wat er past bij de artiest en wat die kan hebben. Vanaf deze basis gaan we weer verder.”
“Het is niet ‘I Can See Your Dance’, het gaat om de zanger.”
De shows die wij zien op tv zien er altijd super gepolijst uit. Heb je ooit een keer iets onverwachts meegemaakt vlak voor een live uitzending, waardoor je snel moest schakelen of zelfs freestylen?
“We hebben meerdere malen meegemaakt dat een danser een blessure oploopt. Dan moeten we snel alle posities aanpassen, zodat het niet opvalt voor het publiek en de kijkers thuis. We hebben ook wel eens gehad dat er een muzieknummer uitvalt op het laatste moment. Dan krijg je opeens te maken met een spoed verkleding of we moeten met minder dansers beginnen en de rest laten instromen. Werken in dit veld betekent dat je heel snel moet kunnen schakelen wanneer er iets gebeurt met een danser of artiest.
Mijn grootste advies voor dansers is om sterk te zijn in het oppikken van nieuwe choreografieën en aanwijzingen. Zorg ervoor dat je heel veel verschillende lessen volgt. Wij zien vaak dat dansers lessen volgen waar ze goed in zijn. Wat ik ook wel snap, want dat is natuurlijk leuk. Echter, soms moet je je even concentreren op de dingen waar je minder goed in bent. Oefen de techniek. Zorg ervoor dat je een basis hebt in jazz of een klassieke achtergrond hebt. Als er dan een keer iets anders wordt gevraagd, ben je daar ook beschikbaar voor.”
“Hoe allrounder je bent als danser, hoe beter je in te zetten bent en hoe vaker je geboekt wordt.”
Wij kunnen ons voorstellen dat met de huidige pandemie de kans nog groter is geworden dat dansers of artiesten last minute uitvallen. Welke effecten van de COVID-pandemie heb jij ervaren in jouw werkveld?
“Alle evenementen gingen opeens niet door en wij hadden er heel erg veel staan. Tino Martin, Gerard Joling, De Toppers, Nikkie Plessen shows, grote muziekfeest, Snollebollekes etcetera. Er viel een behoorlijk gat en veel dansers hadden daardoor opeens geen werk meer. Het is gewoon een jaar wat verloren is gegaan. Met grote groepen dansers kan je hele leuke dingen doen, maar dat kon opeens allemaal niet meer. Daarom wisselen wij nu heel veel met dansers, zodat iedere danser altijd wel werk heeft.”
“Normaliter wil je een vaste groep overal op zetten, want dan ben je op elkaar ingewerkt en gaat alles sneller. Nu wisselen wij veel in dansers in de hoop dat we ze daar een beetje mee kunnen helpen.”
“Gelukkig hebben wij heel veel dansers kunnen neerzetten in tv-programma’s. Qua tv-werk is er zelfs meer bijgekomen! Zo doe ik met Stephanie Klaver naast choreograferen ook coaching in staging en performance onder kandidaten van tv-shows. Dit zit in heel veel programma’s waar je het misschien niet verwacht. Momenteel houden wij ons onder andere bezig met de Voice Kids, I Can See Your Voice en een gloednieuw programma van Carlo Boszhard: Make Up Your Mind.
Achter de schermen worden we constant getest op corona, zijn er extra hygiënemaatregelen en houden we afstand buiten de studio. Iedereen let ook extra goed op in hun vrije tijd, want als je wel wat hebt, raak je je baan kwijt. Dat is onze ergste nachtmerrie. Eenmaal op het podium kunnen we gelukkig de choreografieën uitvoeren, zoals we gewend zijn.”
Gelukkig staat er nog genoeg op de planning! Heb je nog een specifiek evenement wat bovenaan jouw bucketlist staat?
“Wat absoluut op mijn bucketlist stond was het Eurovisie Songfestival, wat ik dit jaar mag choreograferen met Gerald van Windt! Er gebeuren zoveel dingen achter de schermen, waar de kijker nooit van weet. Zo zijn we nu bezig met een grote groep zangers en dansers om alle 40 acts één op één te kopiëren als stand-ins. Wij gaan met z’n allen Ahoy in om de 40 nummers te oefenen met de juiste techniek, tekst, licht, muziek en zelfs vuurwerk. Alles erop en eraan!”
“Het Eurovisie Songfestival is een soort Champions League tv maken. Dit wil je gewoon een keer meegemaakt hebben!”
“Uiteindelijk krijgen de landen deze productie te zien als een soort visitekaartje: ‘Dit is hoe Nederland jullie wil gaan laten zien’. Het zijn stuk voor stuk totaal verschillende technische acts van meerdere choreografen en met allemaal uiteenlopende soorten stijlen. Hoewel het enorm veel werk is, is het echt te gek om dit mee te maken. Bovendien hebben we zojuist te horen gekregen dat er wel publiek bij mag zijn, wat weer een extra kick en plezier geeft. Dus ja, nu moet ik op zoek naar het volgende evenement voor op mijn bucketlist.”
Je geeft aan dat er gelukkig publiek in de zaal mag zitten bij de liveshows van het Eurovision, maar dit heeft een lange tijd niet gekund. Hoe beïnvloeden de maatregelen ten gevolge van COVID de motivatie van de dansers?
“Je merkt nu hoe belangrijk het is om publiek te zien en de energie daarvan te voelen. Nu er alleen camera’s zijn denken we er meer bewust over na dat er heel veel kijkers aan de andere kant van de camera zitten, voor de buis.
Het is absoluut even wennen, maar zodra de mindset verandert, gaan we er ook weer vol voor. De motivatie onder de dansers waar ik mee mag werken is altijd optimaal en ze zijn dolblij als ze kunnen werken. Ook al is het voor camera’s en zonder publiek, het blijft een super leuk vak.”
“Natuurlijk is dans een vak waar je geld mee verdient, maar het is ook een passie.”
Wat zijn jouw tips voor dansers die toch even in een motivatie dipje zitten deze periode?
“Zorg ervoor dat je in training blijft, een goede conditie behoudt en in goede shape bent. Zodat als we straks weer volop mogen beginnen, je meteen weer kunt knallen. Het is toch jammer als je weer helemaal van onderaan moet beginnen met opbouwen. We moeten nu nog even volhouden. Roeien met de riemen die we hebben, het is niet anders.”
“Dansen is gewoon super leuk werk en het geeft altijd weer een kick om op het podium te staan. Daar doen we het uiteindelijk voor, toch?”
Over “In gesprek met”
De COVID-pandemie heeft laten zien hoe belangrijk de kunst- en cultuursector en de entertainmentbranche eigenlijk zijn voor het mentale welzijn van- en de verbondenheid tussen mensen. Tegelijkertijd hebben juist deze sectoren vele tegenslagen ervaren. Om jullie lezers een hart onder de riem te steken, gaan wij in gesprek met inspirerende professionals.
In deze interviews wordt aandacht gegeven aan hoe zij omgaan met de huidige situatie, maar ook aan relevante onderwerpen waar zij voor pleiten, variërend van dans en cultuur tot muziek, kunst, diversiteit en gezondheid. Hiermee hoopt DANSWinkel iedereen te motiveren om niet alleen fysiek, maar ook als gehele sector in beweging te blijven.
Meer lezen? Bekijk hier alle kunst, cultuur en dans interviews.