In deze editie van “In gesprek met” laten wij cultuur-, dans- en horecaondernemer Gary Feingold aan het woord. Hij vertelt hoe hij ervoor zorgt dat dansers de mogelijkheid blijven hebben om zich te ontwikkelen op het gebied van dans. Als voormalig professioneel danser zet hij zijn organisatietalent in om in deze periode toch nog mensen te laten samenkomen. Dit doet hij onder andere door evenementen op een alternatieve manier te organiseren. Als directeur van danscentrum Henny Jurriëns Studio en eigenaar van lunchroom Gary’s Deli en leescafé Belcampo heeft hij genoeg op de planning staan, dus lees snel verder.
Gary Feingold:
“Pak alle kansen, ook als de omstandigheden niet altijd perfect zijn.”
Gary Feingold is geboren in Israël en opgegroeid in Canada en de VS. Als professioneel danser heeft hij gedanst in de stadsgezelschappen van Venetië en Florence, bij Batsheva Dance Company, het Israël Ballet en het Nederlandse Scapino Ballet.
Na zijn danscarrière heeft hij meerdere organisaties opgericht die bijdragen aan de dynamiek van de kunsten in Nederland, waaronder Dancing on the Edge festival, AmsterDans en Stichting KunstenDialoog. De Henny Jurriëns Studio (Amsterdam) is één van de belangrijkste open trainingsfaciliteiten voor dansers en dansdocenten in Europa.
In 2020 heeft Gary de prestigieuze ‘Speciale Prijs‘ van Dansersfonds’79 ontvangen voor zijn waardevolle bijdragen aan de status van de Nederlandse danskunst.
Daarnaast is Gary ook horecaondernemer. Hij opende de eerste bagel en muffin shop van Nederland, nu genaamd Gary’s Deli. Sinds 2014 is hij eigenaar van Café Belcampo – het culturele leescafé van Bibliotheek de Hallen in Amsterdam.
U bent vele initiatieven gestart. Hoe ontstaat zo’n nieuw initiatief? Waar haalt u de inspiratie vandaan?
“Vaak raak ik door ‘iets’ geïnspireerd. Meestal denk ik dan: ‘oh ik wil dit’ of ‘dit kan en dit zou kunnen’. Na enige research naar de mogelijkheden begin ik gewoon. Ik neem contact op met mensen waarmee ik wil werken; artiesten of instellingen. Dan pas kijk ik waar de financiering vandaan gaat komen. Het zal niet altijd de slimste manier zijn, maar meestal lukt het. Inmiddels ben ik eigenaar van diverse stichtingen en bv’s. Daarnaast heb ik ook een eenmanszaak. Eigenlijk zijn dat een soort van constructies voor het realiseren van mijn dromen. ”
“Ik ben niet iemand die wacht of eerst uitgebreide plannen schrijft. Ik begin gewoon!”
“Zo ben ik ook begonnen met bakken. Toen ik bij Batsheva in Israël danste, miste ik de lekkernijen uit Californië. Ik vroeg misschien wel voor de tiende keer aan een bakkerij of ze brownies en gebak hadden, toen de eigenaar zei: ‘Als je het maakt, verkoop ik het voor je’. Toen ik naar Nederland kwam, ben ik hiermee doorgegaan, maar dan met mijn eigen bedrijf Gary’s Muffins, nu Gary’s Deli.”
Bent u ook per toeval in de danswereld terecht gekomen of was dit altijd al uw droom?
“Eigenlijk ben ik heel laat begonnen met dansen. Ik zat nog op de universiteit, niet wetende wat ik met mijn leven wilde doen. Toen werd ik verliefd op een ballerina. Ik volgde haar naar een balletles en ineens was ik verkocht. Op gegeven moment zei mijn dansdocent: ‘Gary, als je echt danser wilt worden, moet je stoppen met de universiteit en naar een academie gaan’. Tot ergernis van mijn ouders heb ik dat gedaan. Ik heb doorgezet. Na mijn eerste professionele voorstelling in Venetië, op een prachtig toneel in de stijl van de 18e eeuw, waren ze ook om.”
We zitten momenteel in een situatie waarin het lijkt dat er minder kansen zijn voor nieuwe initiatieven. Hoe ervaart u dat?
“De lessen bij Henny Jurriëns Studio gaan gelukkig gewoon door, omdat dit allemaal professionals zijn. Dansers mogen voor hun beroep blijven trainen. De lessen zijn altijd vol en we hebben zelfs twee lessen toegevoegd om iedereen kwijt te kunnen. Dat is zeker fijn, want thuis trainen is heel moeilijk. Mijn vrouw, Savina Marasi, geeft bijvoorbeeld online lessen voor balletschool Marieke van der Heijden. Zo maak ik ook mee hoe anders dit eigenlijk is, zowel voor de danser als de docent. Je moet ruimte hebben om te kunnen bewegen.
Om de spirit van de dansers hoog te houden, hebben we laatst een online evenement gehouden waar de dansers konden optreden. Sinds de pandemie begon, heb ik zelfs 25 optredens georganiseerd, met dans en muziek. Dit organiseer ik in Café Belcampo, waar ik eigenaar van ben. Daar heb ik een redelijk grote ruimte met een zwevende vloer en verlichting, oftewel de mogelijkheid is er. Zodoende heb ik online optredens georganiseerd, die goed zijn bezocht.”
“Het repeteren zonder doel van een voorstelling is ontmoedigend.”
“Ik ken veel mensen die niet zoveel te doen hebben, niet kunnen optreden of weinig kunnen repeteren. Voor hen is het heel zwaar. Daarom bied ik hen die dat nodig hebben zeer betaalbare of soms zelfs gratis repetitieruimte aan bij één van mijn studio’s. Door kunst- en cultuur te blijven stimuleren in Nederland, kunnen we hopelijk snel weer terug naar het niveau van voor de COVID-pandemie.”
We kunnen wel stellen dat u het tegenovergestelde van ‘niet zoveel te doen hebben’ bent. Wat staat er voor de komende periode op de planning?
“De Henny Jurriëns Studio biedt deze zomer een Summer Intensive aan voor professionele dansers wereldwijd. Deze staat in het kader van de grote danshelden. Denk aan Akram Khan, Jirí Kylián, Marco Goecke en William Forsythe. De zomercursus bestaat uit een fantastisch programma van workshops en lessen, wat net is gelanceerd!
Aangezien ik zelf niet meer dans of bak, houd ik mij nu volledig bezig met het oprichten van plekken waar mensen zich kunnen ontplooien. Dit kan een café, restaurant, leescafé, dansstudio of een concert zijn. Als mensen er maar kunnen genieten en groeien.”
“Ik ben een organisator en facilitator. Mijn ambitie is om zoveel mogelijk optredens en ontwikkel mogelijkheden te creëren voor artiesten en hen een podium te geven.”
Wat zijn uw adviezen voor dansers en ondernemers in deze periode?
“Voor nu is het belangrijk dat dansers de mogelijkheid pakken om op te treden. Voor een danser is zijn of haar carrière slechts 10 tot 15 jaar lang, dus ik zou zeggen pak de mogelijkheden wanneer het kan. Ook al is het niet altijd met de perfecte omstandigheden. Hetzelfde geldt voor ondernemers. Blijf durven, soms komt het goed, soms niet. Maar we moeten door blijven gaan.”
“Het hele proces van leren, repeteren en optreden brengt je verder. Met wachten op de perfecte omstandigheden kom je daar niet.”
Tot slot, als de horeca eindelijk weer open mag, waar zou u dan als eerste uit eten gaan en welk gerecht zou u bestellen?
“Mijn eigen café of restaurant natuurlijk! Doe mij maar een pasta met pesto fagioli.”
Over “In gesprek met”
De COVID-pandemie heeft laten zien hoe belangrijk de kunst- en cultuursector en de entertainmentbranche eigenlijk zijn voor het mentale welzijn van- en de verbondenheid tussen mensen. Tegelijkertijd hebben juist deze sectoren vele tegenslagen ervaren. Om jullie lezers een hart onder de riem te steken, gaan wij in gesprek met inspirerende professionals.
In deze interviews wordt aandacht gegeven aan hoe zij omgaan met de huidige situatie, maar ook aan relevante onderwerpen waar zij voor pleiten, variërend van dans en cultuur tot muziek, kunst, diversiteit en gezondheid. Hiermee hoopt DANSWinkel iedereen te motiveren om niet alleen fysiek, maar ook als gehele sector in beweging te blijven.
Meer lezen? Bekijk hier alle kunst, cultuur en dans interviews.