Nederland zit bomvol talent met een duidelijke boodschap. Zij inspireren, motiveren en verdienen een podium om hun ideeën te delen. In deze editie van “in gesprek met” zet DANSWinkel.nl Ernst Meisner in de schijnwerpers! Met zijn succesvolle carrière als danser, choreograaf, dansdocent en artistiek leider is hij de uitgelezen persoon om zijn adviezen te delen met de danswereld. Bovendien zijn zijn Youtube balletlessen van afgelopen jaar een enorme hit geworden en miljoenen keren bekeken. Wie is de man achter deze successen, wat zijn zijn dromen en waar haalt hij zijn inspiratie vandaan? Je leest het hier!
De COVID-pandemie heeft laten inzien hoe belangrijk de kunst- en cultuursector en de entertainmentbranche eigenlijk is voor het mentale welzijn van- en de verbondenheid tussen mensen. Tegelijkertijd hebben juist deze sectoren vele tegenslagen ervaren. Om onze lezers een hart onder de riem te steken en te blijven inspireren, gaan we in onze rubriek “in gesprek met” op zoek naar verhalen en tips over hoe men omgaat met deze vreemde tijd. Hiermee hopen wij jullie te motiveren om niet alleen fysiek, maar ook als gehele sector in beweging te blijven.
Ernst Meisner vertelt:
“Als de Pandemie één ding duidelijk heeft gemaakt, is het dat dansen overal kan, want dans is van iedereen.”
In het kort
© Sebastien Galtier
Ernst Meisner is Nederlands danser en choreograaf. Opgeleid aan de Nationale Balletacademie in Amsterdam en aan de Royal Ballet School in Londen. Vervolgens danste hij bij The Royal Ballet en Het Nationale Ballet.
Naast zijn carrière als uitvoerend danser heeft hij choreografieën gecreëerd voor oa. het Nationale Ballet, New York Choreographic Institute, The Royal Ballet New Works Program, English National Ballet School, DanceEast en Encore Dance Company. Ook heeft hij gewerkt als (gast)docent voor diverse gezelschappen, dansopleidingen en summer schools.
Sinds 2013 is Ernst Meisner artistiek coördinator van de Junior Company van het Nationale Ballet. In september 2018 is hij benoemd tot artistiek leider van de Nationale Balletacademie.
Als artistiek leider van de Nationale Balletacademie en de Junior Company werk je met dansers die zich in vele verschillende levensfasen bevinden. Als je nu kijkt naar de jongste leerlingen van de Nationale Balletacademie en terugdenkt aan toen jij die leeftijd had, wat was toen jouw grootste droom?

© Altin Kaftira
“Om op het grote toneel te staan natuurlijk! Ik vond het magisch om in het theater zijn. Hoe het langzaam donker wordt en het mooie, grote, rode doek dat open gaat. Die magie vond ik prachtig. Ik weet nog wel dat ik rond mijn negende jaar het Nationale Ballet zag optreden met Rudi van Dantzigs versie van het Zwanenmeer. Toen dacht ik: dat is het voor mij, dat wil ik ook doen.
Dit inspireerde mij om auditie te doen voor de Nationale Balletacademie. Drie jaar later trad het Nationale Ballet opnieuw op met het Zwanenmeer en mocht ik meedoen als één van de kinderen in de voorstelling. Dat vond ik geweldig! Mijn jeugddroom was als het ware uitgekomen.
Mijn grootste droom op dit moment sluit hierop aan: dat we weer het podium op mogen. Dat mijn droom van vroeger weer uitgevoerd mag worden.”
Mijn droom op de korte termijn is dat de pandemie over is en al het jonge talent, en natuurlijk het (jong)volwassen talent, weer op het podium kan staan.
“Op de lange termijn droom ik ervan dat ik mee mag blijven werken aan het geven van een platform aan jong talent. Bovendien om het platform zo breed mogelijk te maken, zodat wij ieder talent de kans kunnen geven om hun dromen waar te maken.”
De pandemie heeft een grote verandering gebracht in de balletwereld. Hoe gaan de lessen op de Nationale Balletacademie er nu aan toe en hoe gaan de docenten en de leerlingen hiermee om?
“We draaien. De lessen kunnen gelukkig grotendeels op gebruikelijke wijze plaatsvinden, maar een deel van de lessen moeten online gegeven worden. Ik vind dat ons gehele team, van de docenten tot de leerlingen, hier geweldig mee om gaat.”
Hoe iedereen door blijft gaan met zijn passie en liefde voor dans; daar heb ik zoveel respect voor. Of ze nou in de keuken staan of in de dansstudio, iedereen gaat door.
“Daarnaast vind ik het bewonderenswaardig dat dansers uit alle lagen van de balletwereld elkaar aan het helpen en steunen zijn. Zo hebben bijvoorbeeld de HBO dansstudenten gesproken met de kinderen uit het tweede jaar van de vooropleiding. Sem Sjouke (Grand Sujet bij het Nationale Ballet) heeft tevens afgelopen week een gesprek heeft gehad met de jongens uit het vierde jaar van de vooropleiding.
Naast de positiviteit en steun, delen we met elkaar dat deze situatie echt heel moeilijk is. Iedereen mist het om met veel dansers in de dansstudio, en uiteraard op het podium, te kunnen staan. We missen het gevoel dat we met z’n allen ergens naartoe werken. Een balletopleiding is altijd heel lang en al die jaren trainen zijn ook nodig. Echter, een belangrijk onderdeel van die training is om heel veel podiumervaring op te doen. Naast dat je de techniek aldoor moeten verbeteren, moet je ook leren performen. Dat stukje optreden, daar gaat het om.”

© Altin Kaftira
De online Youtube balletlessen van afgelopen jaar zijn niet ongezien gebleven en kunnen wel een hit genoemd worden. Waar haal jij de inspiratie vandaan om nieuwe initiatieven te starten?
“Ik denk dat dat door iedereen om mij heen komt. Eigenlijk zijn wij de hele tijd met z’n allen aan het klankborden. Dat doen we in normale tijden natuurlijk ook, maar sinds de pandemie doen we dat misschien nog wel meer. Dit komt doordat we elke week een nieuw rooster moeten maken. Elke week moeten we opnieuw nadenken over hoe we toch weer kleine optredens hier en daar kunnen doen of op welke manier wij wellicht wat dingen in de studio kunnen laten zien. Hierdoor ben je aldoor in gesprek over wat we zijn en wat we willen. Dat is waar dingen beginnen.”
Je kan niet in je eentje innoveren. Je hebt een groep mensen nodig met wie je kan brainstormen.
“Het is zo bijzonder dat de hele ballet community ideeën blijft vinden en delen. Ideeën over hoe we weer aan kunnen passen, hoe we kunnen helpen en hoe we elkaar kunnen blijven inspireren. Dat doet iedereen geweldig voor elkaar. Misschien is dat wel één van de positieve dingen die wij meenemen uit deze ‘Corona-tijd’.”
Hoewel de lessen grotendeels voortgezet kunnen worden, zijn theatervoorstellingen door de huidige maatregelen helemaal niet mogelijk. De Junior Company is juist opgericht om podiumervaring op te doen. Waar richt jij je met hen momenteel op?
“Als er iets is waar ik naar uitkijk, dan is het dat we met de junioren aan het werken zijn aan “In en Out” van Hans van Manen. Ook werken we momenteel aan een mooi stuk van Wubkje Kuindersma: “Architecture of Hope”. De bedoeling is dat we dat allemaal gaan opnemen en in de loop van de tijd kunnen gaan streamen, zodat wij de junioren kunnen laten zien dit jaar.”
Niet alleen voor de Junior Company ziet het seizoen er anders uit, ook voor de Nationale Balletacademie zal het aanpassen zijn. Waar richt jij je momenteel op met de Nationale Balletacademie?
“Voor de Nationale Balletacademie ben ik aan het zoeken naar wat de vorm van een eindvoorstelling zou kunnen zijn dit jaar. Dit zal heel anders zijn dan in de afgelopen jaren. Toch vind ik het wel belangrijk dat iedereen aan het werk gaat met een creatieve opdracht of choreograaf. Nu moeten we nog uitzoeken op welke manier we dat precies kunnen gaan doen. Daar zijn we heel hard mee bezig nu.”
Droom jij van een carrière als balletdanser(es)? Begin maart gaat de auditie cursus voor schooljaar 2021-2022 voor leerlingen van groep 6 van start! Lees hier meer informatie over Audities voor de Nationale Balletacademie.
Wat is jouw advies voor dansend Nederland in deze tijd?
“Blijf vooral dansen! Ik merk zelf dat we dit gemakkelijk vergeten, doordat we dan de hele dag druk zijn met vergaderingen en alles daaromheen. Begrijp me niet verkeerd, het is geweldig dat we elkaar zo kunnen vinden en ideeën kunnen blijven delen, maar blijf dansen. Een halfuurtje of een uurtje per dag voor jezelf dansen, bewegen en genieten is het allerbelangrijkst.”
De Corona Pandemie heeft één ding duidelijk gemaakt: dansen kunnen we echt overal en dans is van iedereen, in welke vorm dan ook.
“Dans kan ons helpen en maakt ons gelukkig in een tijd die even wat moeilijker is. Tegelijkertijd kunnen we blijven experimenteren en blijven zoeken, juist in deze tijden. Zodat als de podia straks weer opengaan, we hopelijk heel veel mooie ideeën en werken hebben om te gaan laten zien.”
Om af te sluiten en verder weg te dromen; Zodra de pandemie voorbij is, wat is dan de eerste buitenlandse bestemming die je zou willen bezoeken?
“Dat is een leuke vraag! Mag ik er twee noemen? Ten eerste Engeland. Ik heb heel veel vrienden in Engeland, omdat ik daar heel lang heb gewoond en bij The Royal Ballet heb gedanst. Een groot deel van mijn leven heeft daar plaatsgevonden en ik kan niet wachten om de mensen daar weer te mogen zien.
Qua vakantiebestemming vind ik Spanje een heerlijk land. Stiekem ben ik wel een beetje gek op zon, zee en strand. Als ik dan een heel jaar keihard gewerkt heb, veel heb gedanst en veel heb geregeld, vind ik twee weekjes strand heerlijk. Spanje vind ik gewoon heel gezellig. Als ik er ooit nog een keer tijd voor heb, ga ik Spaans leren!”

© Altin Kaftira