Nieuws: Billy Elliot verkozen tot beste musical 2014

0

Hoi dansliefhebbers!

Prijzen, prijzen en nog eens prijzen. Aan het einde van ieder kalenderjaar worden ze volop uitgereikt in Nederland. Talloze organisaties laten een jury beslissen over de in hun ogen slechtste reclame, de origineelste uitvinding, de meest indrukwekkende film (et cetera, et cetera). Kortom, je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er wel een certificaat, een beker of een ander voorwerp voor winnen, ter ere van je buitengewone prestatie.

Musical Awards 2015

De prijs voor de beste musical kan natuurlijk niet in het lijstje ontbreken. Daarom werd in 2000 op initiatief van Joop van de Ende, de Stichting Musical Awards opgezet. Van de Ende is tevens eigenaar van het bedrijf Joop van de Ende Theaterproducties, dat in maart 2015 samen zal gaan met theaterproductiebedrijf Albert Verlinde Entertainment. Personen die in een bepaalde speeltijd op artistiek gebied bijzonder succesvol zijn geweest, maken kans bij de Stichting Musical Awards kans op een nominatie en een prijs. Uiteindelijk is het aan de jury welke kleine en welke grote musical, volgens hen de titel van beste musical van het jaar verdient. Er zijn veel eisen waar een musical aan moet voldoen om hiervoor in aanmerking te kunnen komen. Zo moet de cast uit minstens 10 personen bestaan en de show moest minimaal 35 keer in officiële theaters opgevoerd zijn.

Op 7 januari 2015 werd tijdens het Musical Awards Gala in Utrecht bekend gemaakt dat Billy Elliot de gelukkige winnaar van de prijs voor Beste Grote Musical van 2014 is geworden. Dit is erg uitzonderlijk, want de musical stond op dat moment pas sinds een maand op de planken. Vele malen trok de voorstelling volle zalen en ook in enkele kranten werd positief commentaar op hen gegeven. Naast de hoofdprijs won een van de vertolkers van de hoofdrol, Carlos Puts, de prijs in de categorie Aanstormend Talent Junior. Ook medewerkster Martine Bijl won een prijs, voor de beste vertaling van de teksten en liedjes. Op de foto hieronder zie je het team van Billy Elliot dat zojuist de Award in ontvangst heeft mogen nemen, met drie trotse hoofdrolspelers helemaal vooraan.

Bron: ANP

Over Billy Elliot

Natuurlijk is er een reden dat ik op mijn blog iets schrijf over een musical. Het is immers een dansblog. In Billy Elliot staat dans en vooral de vrijheid om te mogen dansen, centraal. De 11-jarige Billy Elliot groeit op in een afgelegen dorp in Engeland, in de jaren 80′ van de 20ste eeuw. Met zijn vader, zijn oma en zijn grote broer leidt hij een bestaan dat niet armoedig, maar ook zeker niet luxueus is. Het leven in deze streek gedurende deze periode is zwaar. De bewoners van het dorp, inclusief Billy’s familie, verdienen hun kost met de mijnbouw. Maar de leidster van het land, Margareth Thatcher, dreigt de mijnen te laten sluiten. Uit protest staken de mijnwerkers hun werk en laten ze hun stem horen tegen de regering en de veiligheidsdienst. Billy heeft zijn hele leven lang al geleerd dat hij later een echte man moet worden, en niet zomaar een man, nee een stevige kerel die niet over zich heen laat lopen. Om dit waar te kunnen maken, stuurt zijn vader hem vanaf jonge leeftijd naar boksles. Billy merkt al snel dat hij anders is en dat hij veel liever danst dan bokst. Hij voegt zich bij het balletklasje dat in hetzelfde gebouw als zijn bokslessen plaatsvindt. Zijn strenge balletdocente is onder de indruk van zijn talent en laat hem steeds harder trainen. Uiteindelijk komt de vraag: zal Billy van ballet dansen zijn beroep kunnen maken? Billy zelf wil niets liever, maar of zijn vader en broer het daarmee eens zijn is een ander verhaal. Ballet is volgens hen immers voor watjes. Bovendien hebben zij vanwege de politieke onrust en de slechte werkgelegenheid wel wat anders aan hun hoofd dan Billy’s carrière. De datum van de auditie op de Royal Ballet School nadert… Gaat het Billy en zijn balletdocente lukken de dwarsliggers te overtuigen dat dit zijn passie is waar hij echt voor wil gaan?

Boek, film en musical

Ik heb zowel het boek gelezen als de film gezien en beiden raakten me. De wereld waar je van je af moet kunnen slaan om je plekje te behouden staat in schril contrast met de kwestbare droom van een kind. Er werd dan ook in beide erg veel gescholden, maar dat versterkte de grimmige sfeer. Het oorspronkelijke verhaal van Billy Elliot werd geschreven door de Engelse auteur Lee Hall. In het boek wilde hij laten zien hoe lastig het soms kan zijn als je een droom of een ambitie hebt, maar je omgeving niet meewerkt om die te kunnen laten uitkomen. Billy’s opa was een mijnwerker, net als zijn vader en broer. Ook van Billy wordt verwacht dat hij zonder mopperen dit beroep accepteert. Billy denkt hier heel anders over. Als hij danst, voelt hij zich vrij. Dan gooit hij al zijn energie, zijn creativiteit en zijn gevoelens naar buiten. Zodra hij eenmaal de smaak te pakken heeft, kan en wil hij zich geen leven zonder dans meer voorstellen. Hoe houd je vast aan je verlangens en waar haal je het doorzettingsvermogen vandaan om deze te realiseren? En is dat wat je op je weg hiervoor zal moeten opofferen, wel de moeite waard? Dit zijn denk ik vragend ie niet alleen in Billy’s tijd, maar ook in de huidige samenleving vaak gesteld worden. Juist omdat het een terugkerend thema is, werd het boek in 2000 verfilmd. Hall had hiervoor het scenario en de teksten van de liedjes bedacht. In 2005 werd in Londen al een musicalproductie op de film gebaseerd en nu is het dus ook in Nederland zo ver. Zowel dans- als toneelliefhebbers kunnen hier hun hart ophalen, want van beide disciplines is veel te zien.

Wil je meer weten over de musical? Of lijkt het je leuk een keer een voorstelling te gaan bezoeken? Tot en met mei 2015 is deze “fenomenale theaterproductie”, zoals dagblad Trouw deze noemde, te bewonderen in het AFAS Circus Theater in Den Haag:

voor het reserveren van kaartjes.

Een fijn weekend en veel dansplezier!

Groetjes, Heleen