Hallo balletliefhebbers,
Vandaag ben ik afgereisd naar het Limburgse stadje Heerlen, vlakbij Maastricht. Zoals jullie misschien wel eerder hebben gelezen, doe ik namelijk de komende week mee aan de zomerschool die dansgezelschap GOTRA al voor de derde keer organiseert. Tijdens mijn verblijf hier, van 29 juli tot en met 2 augustus, zal ik hier verslag over doen op mijn blog. Na een flinke reis, en een tijdje zoeken was het Natuurvriendenhuis Eikhold gevonden. Dit is de locatie waar deze week een aantal van de kandidaten van het programma logeren, vooral de leerlingen die verder weg wonen. Er zijn naast veel Nederlanders, zowel Belgen als Fransen die voor de zomerschool naar Heerlen zijn gekomen. Ik zette mijn zware trolley af bij het Natuurvriendenhuis, en ging meteen door naar Schunck. In dit grote glazen gebouw huist een cultureel centrum, en er is dus ook een danszaal. Vanaf 10.00 uur konden de deelnemers instromen, om zich alvast op te warmen. De zaal was groot, zeker geen overbodige luxe, gezien de grootte van de groep – in totaal 26 jonge dansers. Zij stonden al bij de barre aan de spiegelwand, en probeerden de ergste stijfheid uit hun lichaam weg te stretchen.
Bij het binnenkomen maakten we kennis met Irene Poell, die de praktische zaken op de zomerschool regelt. Met vragen kun je bij haar terecht. Ook Maïté Guérin, de artistiek leidster van de zomerschool was aanwezig. Zij zou ons deze week iedere dag het grootste gedeelte van de danslessen geven: klassiek ballet (voor vergevorderden), repertoire en cooling-down. Slechts één les wordt gegeven door een andere leraar, Chris de Feyter. Dat is de moderne/contemporary balletles. In elk van mijn verslagen zal ik kort vertellen over de hele dag, en één les uitlichten waar ik uitgebreider op terugkom.
Vandaag is dat de klassieke balletles van Maïté, waarmee de lesdag om 11.00 uur van start ging. We begonnen aan de barre. Maïté beloofde de eerste dag nog niet al te streng te zijn met de oefeningen. Veel deelnemers hadden al een tijdje vakantie, en moesten dus weer wennen aan de inspanning van het dansen. Dat gold voor mij ook. We hadden wat plié-, tendu-, en rond de jambe-oefeningen. Hierbij werd de nadruk vooral gelegd op de controle van het centrum van je lichaam. De schouders moeten dus boven de heupen zitten. Ook het adagio, de grand battements en de fondu’s waren heel basis. Focussen op je houding stond centraal. Hierna kwam echter een oefening die iedereen op scherp stelde: de frappés en petits battements. Met dit soort snelle oefeningen kom je er pas achter wat een paar weken zonder dansen met je lichaam doet. Na de barre verdeelden we ons in twee groepen en deden we nog enkele simpele oefeningen voor de balans au milieu. De groep was namelijk zo groot dat er niet ruimte genoeg was voor iedereen op tegelijkertijd voluit te dansen. Er volgde een paar springoefeningen over de diagonaal. Iets wat totaal nieuw voor mij was, was dat de muziek live gespeeld werd door een pianiste, in plaats van op een cd. Het grote verschil tussen een pianist en een cd, is dat de pianist het tempo van oefeningen kan opvoeren als het naar zijn of haar mening te langzaam gaat. Op deze manier wordt het optimale uit de oefening en je lichaam gehaald. Maïtés manier van lesgeven vond ik erg fijn. Ze geeft veel individuele correcties, maar combineert dit met het geven van tijd en rust aan de leerlingen om de oefeningen door te krijgen. Maïté is van oorsprong Franstalig, en geeft haar danslessen in het Engels. In het begin was ook dit voor mij wennen, maar na een tijdje merkte ik het geeneens meer.
Tijdens het tweede gedeelte van de les, van 12.30 tot 13.00 uur, kwamen meer technische aspecten naar voren. Het tempo en niveau van de oefeningen werd omhoog gehaald. Grotere, snellere sprongen en draaien kwamen hierin aan bod. Ook deden we oefeningen om onze balans te hervinden.

De rest van het programma ziet er als volgt uit:
13.00 – 13.30 uur: lunchpauze
13.30 – 15.00 uur: moderne/contemporary les door Chris de Feyter. Ik heb niet heel veel ervaring met modern ballet, en deze stijl was heel anders dan ik gewend ben. Het grootste gedeelte van de les vond plaats op de grond. De meeste kennis over klassiek ballet moest ik laten varen, waardoor de manier van bewegen voor mij erg onnatuurlijk werd. Toch heeft Chris heel veel nuttige tips en trucs gegeven, waardoor het op het einde al beter aanvoelde dan op het begin.
15.00 – 15.30 uur: pauze
15.30 – 17.00 uur: repertoire klas door Maïté. Tijdens deze lessen zullen we de komende week een choreografie van Charlie, een voorstelling van GOTRA, aanleren. Vandaag mochten we oefenen op het eerste gedeelte. Ook hier kwam weer veel vloerwerk bij kijken.
17.00 – 17.30 uur: cooling-down, ook door Maïté. We stretchten, om vervolgens ons lichaam even te mogen ontspannen en ons te richten op de ademhaling.
De eerste dag stond in het teken van het opnieuw opbouwen van het dansen, en de docenten waren niet te veeleisend. Toch was ik aan het einde van de dag behoorlijk moe. Naast de fysieke inspanning, kost het constant behouden van je concentratie veel energie. Toch heb ik, als ik op de eerste dag terugkijk, al heel veel nieuws geleerd.
Helaas was er na het dansen nog geen tijd voor ontspanning. Eerst haalden mijn huisgenoten-voor-een-week de benodigdheden om spaghetti te kunnen maken, voor het avondeten. Na gebruikt gemaakt te hebben van de tafeltennistafel bij het Natuurvriendenhuis, waren we er weer hard aan toe om te gaan slapen. Er zou ons al weer snel een nieuwe, lange dag te wachten staan.
Houd de startpagina van mijn blog in de gaten, de komende dagen zal ik steeds een andere dansles uitlichten en er meer over vertellen.